Het programma

Vertrekdatum : Zaterdag 22 september 2001

We hebben weer een mooie route uitgezocht. Slechts twee kleine stukjes snelweg, en verder veel lekkere bochtige wegen door een schitterende natuur. Een heerlijke route, die begint en eindigt in Las Vegas. Helaas moeten we beginnen met helmen op ons hoofd, omdat de staat Nevada wel een helmplicht kent. Het duurt gelukkig niet zo lang, want na een mijl of tachtig zijn we op de Hoover-Dam, die de staatsgrens vormt tussen Nevada en Arizona. Vanaf dat moment mogen de butsmutsen af en wordt het genieten nog intensiever. Deze pagina geeft een indruk van wat je verwachten kunt. Alle links openen in een nieuw browserwindow, zodat deze pagina altijd actief blijft. Ook heb ik een overzicht gemaakt van de hotels waar we overnachten.


motorrijden in Amerika

Hoogtepunten van deze reis zijn o.a. Las Vegas, de legendarische Route 66 met bezoek aan de barber Angel Delgadillo, Sedona en Red Rock, Jerome, Phoenix, Tucson en nog veel meer. Arizona heeft een prima klimaat en het zal ook in deze tijd van het jaar nog lekker warm zijn. Alleen in de bergen, met sommige pieken van zo'n drieduizen meter hoogte zal het wel bibberen zijn. En daar komen we er echt diverse van tegen.


1e dag - Zaterdag 22 september 2001 :

We verzamelen op Schiphol voor de vlucht per KLM/Northwest Airlines Las Vegas. Onderweg wordt er overgestapt in Detroit. Direct na aankomst nemen we een paar taxi's naar ons hotel. Het hotel ligt heel centraal en direct "on the strip" op ongeveer een kwartier rijden van de luchthaven. Het vluchtschema is als volgt :

22 september Amsterdam - Minneapolis vertrek 16.35 aankomst 18.30
22 september Menneapolis - Las Vegas vertrek 20.35 aankomst 21.57
1 oktober Las Vegas - Detroit vertrek 12.35 aankomst 19.34
1 oktober Detroit - Amsterdam vertrek 21.30 aankomst 11.20

We gokken wat, we drinken wat en vervolgens toch wel redelijk bijtijds het mandje in. Morgen begint het feest tenlotte en daarnaast zijn we toch wel moe van de al met la lange reis en het tijdsverschil van 9 uur. Het overzicht van de hotels waar we overnachten

2e dag - Zondag 23 september 2001 : (160 mijl)

Door het tijdsverschil zullen we al vroeg wakker zijn. Bij ons hotel staan de motoren voor ons klaar. De hele papierwinkel erom heen neemt echt nog wel enige tijd in beslag. Houdt rekening met 2 uur, voordat we weg kunnen. Vervolgens gaan we over Boulder Highway richting Boulder City. In Boulder city maken we een korte stop om te genieten van het prachtige uitzicht over Lake Mead. Daarna rijden we natuurlijk over de beroemde Hoover Dam, die de grens vormt tussen Nevada en Arizona. Direct mogen de helmen worden afgezet. Vlak voor Kingman gaan we dan over een lekkere slingerweg naar Oatman. Dit is voor bochtenliefhebbers het toppunt van vandaag. Hier drinken we een lekker biertje, pakken een paar "Hot Wings" en rusten even uit van het bochtenwerk. Daarna rijden we terug naar Kingman en pakken een sappige steak in een echt Amerikaans steakhouse. We overnachten in het Best Western King's Inn in Kingman. We proberen daar de helmen achter te laten, zodat we daar de rest van de week geen last van hebben.

3e dag - Maandag 24 september 2001 : (232 mijl)

Onze motorreis naar de historische route 66

Vandaag staat in het teken van de legendarische Route 66. De bezienswaardigheden van vandaag zijn overladen met jeugd-sentiment. De motels met parkeerplaatsen voor de kamers en loeinde airconditioners, de neon-reclames, de oude amerikaanse slee, de diners met hun aluminium beplating: Het is er allemaal. Feitelijk rijden we wel "tegen de stroom" in, omdat The Motherroad oorspronkelijk van Oost naar West is aangelegd. Ride your bike on Historic US 66 ! Nog voor we de Route 66 op gaan, bezoeken we een echte Harley Davidson store in Kingman. We overnachten in het toenmalige Radisson Woodlands in Flagstaff.

4e dag - Dinsdag 25 september 2001 : (220 mijl)


Ontbijt in de Galaxy Diner in FlagstaffHet ontbijt gebruiken we in de Galaxy Diner, vlakbij het hotel. daarna starten we de motoren en gaan op weg in de richting van het zuiden. Hierbij rijden over wat de Amerikanen omschrijven als een van de mooiste routes van de USA : De US Alt 89 bij Sedona. Die staat vandaag op het programma.

Deze scenic Highway is bijzonder populair bij Amerikaanse motorliefhebbers. En dat is logisch, want als je van mooie asfaltwegen houdt door een schitterende omgeving met veel haarspeldbochten, dan is dit zo'n beetje het summum. Remember Sedona ! De webcam in Sedona geeft je alvast een beeld van hoe het eruit ziet. Het duurt wel even voor de pagina geladen is, dus heb wat geduld. We lunchen in Jerome en met een beetje geluk drinken we wat in het Bikers Cafe. na de lunch rijden we verder in de richting van Phoenix en passeren daarbij onder andere Wickenburg. We slapen in de omgeving van Phoenix.

5e dag - Woensdag 26 september 2001 : (220 mijl)

De bestemming voor vandaag is Tucson en volgen daarbij de Apache Trail, ook een bekende Amerikaanse scenic route. Iedereen kent Lucky Luke, de lonesome cowboy. Dat beeld hoort bij de route van vandaag. De gigantische catussen zoals we die allemaal wel kennen staan in het Organ Pipe National Momument, maar ook in het Saguaro National Park. Dit park heeft een Westelijk- en een Oostelijk deel. We rijden door het westelijk deel in de richting van Tucson.



6e dag - Donderdag 27 september 2001 : (285 mijl)

We gaan vandaag in oostelijke richting naar Mount Lemming, over de Catalina Highway. Ik heb een kort filmpje (circa 1,2 MB) over deze highway dat je kunt downloaden of bekijken. Onderweg rijden we naar Davis Monthan Air Force Base, waar duizenden "afgedankte" vliegtuigen in de woestijn staan opgesteld. Desgewenst kunnen we door het oostelijk deel van Saguaro National Monument rijden, in de richting van Coronado National Forest. Ook hier weer een bekende scenic Byway, De Patagonia Sonoita Scenic Road.

Het Wilde Westen komt helemaal voor onze ogen tot leven in Tombstone, bekend van de OK- Corral. Vervolgens rijden we naar het kopermijn stadje Bisbee en vervolgen onze weg daarna in de richting van Chiricahua National Monument. We overnachten in de omgeving van Willcox.

7e dag - Vrijdag 28 september 2001 : (270 mijl)

Rijden over prachtige steile en slingerende wegen. Dat staat vandaag op het programma. Vanuit Willcox nemen we een klein stukje snelweg en slaan dan af richting de US 191 in de richting van het Coronado National Forest. We rijden in de richting van Clifton, waar we de Coronado Trail volgen. Een heerlijk motorweg over een afstand van zo'n 200 mijl. Bij Springerville gaan we in westelijke richting over de Whiteriver scenic Road in de richting van Hon Dah. Van daar nemen we de kortste weg naar Show Low of een slingerweg via Whiteriver en Carizzo.


8e dag - Zaterdag 29 september 2001 : (266 mijl)

We begeven ons langzaam op de terugweg. We rijden in westelijke richting, naar Payson. Daar gaan we richting noorden over de US 87. We stoppen in Camp Verde, waar in het centrum van de stad een Fort ligt. Vervolgens gaan we nogmaals over de prachtige bochtenweg van Jerome naar Prescott voor de overnachting.

9e dag - Zondag 30 september 2001 : (244 mijl)

We komen op bekend terrein. Via Ash Fork gaan we richting het noorden. Nog even een stop bij een leuke Route 66 tent en dan door naar Kingman, om de helmen weer op te halen. Vervolgens gaan we terug aar Las Vegas om te motoren in te leveren. Het einde van de reis komt nu in zicht.

10e dag - Maandag 1 oktober 2001 :

Vandaag vertrekken we weer naar Amsterdam. Moe en voldaan, vol met herinneringen en een ander mens.

11e dag - Dinsdag 2 oktober 2001 :

Aankomst op Schiphol. Als we afscheid hebben genomen begint het grote vertellen. Aan wie het maar horen wil. En allemaal zijn ze een klein beetje jaloers.



Home  |  De Hotels |  De route |  Email de webmaster E-mail : motor@allure.nl