Dag 2: 17 juli 2010

motor op route 66 Mr. D'z' hackberry
Route 66 Sign op Route 66 Mr. D'z Diner Hackberry Visitor's center
frontier motel Grand Canyon caverns Angel Delgadillo
Een nog steeds operationeel icoon De Grand Canyon Caverns Angel Delgadillo in een andere rol

Met een heerlijke "koele" 28º C stonden we al vroeg klaar bij de motor. De verwachte storm was uitgebleven en het was prachtig weer. We gingen na het ontbijt eerst even Kingman in om de bekende beelden van Route 66 te bekijken. Mr. D'z diner is nog steeds operationeel en het was er zelfs druk. De inrichting bestaat uit echte ' Grease' attributen, alles in zuurstokkleurtjes, een afbeelding van de jonge James Dean, Elvis prullaria, en een grote kauwgomballen automaat. Je gaat echt terug in de tijd.

Toen we naar buiten liepen om onze 'Route 66' voort te zetten kwam er met luid getoeter een trein de hoek om, die zo lang was, dat het een kwartier duurde voordat het einde ook door de bocht kwam. Een indrukwekkend gezicht en gezien de 4 grote locomotieven die deze enorme ketting van wagons moest trekken, over grote afstanden, laat goed zien hoe in dit land alles in het groot georganiseerd is.

Onze volgende stop was in Hackberry, een zogenaamd oud tankstation, inclusief de typische benzinepompen uit die tijd, mooie oude auto's, en een winkeltje voor Route 66 souvenirs. Zelfs wij konden de verleiding niet weerstaan om ook zo'n kalender aan te schaffen. We raakten nog even in gesprek met een stel vriendelijke Nederlanders die zich ook verbaasden over deze leuke locatie zo langs de route. De temperatuur was intussen weer enorm gestegen.

Onderweg maakten we een stop bij de Grand Canyon Caverns, waar we niet veel verwachtingen van hadden, maar wat een leuke en interessante stop werd, mede door onze semi grappige gids David. Het bleek nog een behoorlijk omvang te hebben en tevens een van de grootste droge grotten ter wereld te zijn. We zagen mooie zoutkristallen en kleurformaties. Er was hier zelfs de mogelijkheid om te trouwen en te overnachten in de grotten.

We vervolgden onze weg en zagen helaas zeer donkere wolken aan de horizon verschijnen, die een gordijn van regen naar beneden lieten komen en onze kant op werd dichtgetrokken. De bliksemschichten die zich de grond in boorden voorspelden ook niet veel goeds. Je bent toch wel erg kwetsbaar zo in de natuur op een motor en er was nergens een plekje om even te schuilen, dus reden we door. En jawel, wij waren ernstig aan de beurt toen de harde en koude regendruppels over ons heen kwamen. Naast het feit dat je niks meer ziet door je zonnebril, voelt het ook alsof je de hogedrukspuit over je blote armen krijgt.

Bij Seligman aangekomen was het gelukkig weer droog en door het zonnetje wat al snel weer verscheen waren we ook zo weer opgedroogd. We brachten een bezoekje aan de bekende "barber shop" van Angel Delgadillo, de mede oprichter van de Historic Route 66 Association of Arizona. Hij was hier helaas niet aanwezig maar zijn winkeltje zag er wel uit alsof hij hier nog wel regelmatig zijn klanten voorzag van een knip of scheerbeurt.

Bij Delgadillo's Snow Cap Drive-In, waar een lange rij stond voor het bestellen van een hamburger, zagen we de beste man buiten staan praten en Ed ging hem uiteraard even gedag zeggen. Hij herkende Ed meteen (dit is dichterlijke vrijheid van Lisette, de man herkende me absoluut niet) en het was verbazingwekkend om te zien dat deze man vervolgens een saxofoon in de hand nam en plaatsnam in het bandje met bejaarden om te gaan spelen. Hij is intussen behoorlijk op leeftijd (83) Het klonk allemaal wat vals maar het route 66 sfeertje was compleet. De hamburger die we hier kregen werd niet meer geëvenaard, zo lekker!

Al snel kwamen we vervolgens aan in Flagstaff waar we overnachtten in het Radisson hotel. We namen een borrel en maakten toen de cruciale fout om even een klein tukje te doen. Toen we wakker werden, waren we eigenlijk te moe om nog iets te gaan eten. Om honger midden in de nacht te voorkomen wisten we ons met pijn en moeite naar het restaurant te slepen. We hadden geen beste nacht helaas.

Datum Dag Van Naar Aantal Mijlen Het Weer
17 juli 2010 2 Kingman Flagstaff 180 mijl / 290 km Zonnig, 102 °F / 38 °C

|   Vorige pagina   |   Volgende pagina   |   Route   |   Programma   |   Bezienswaardigheden  |